وبلاگ

انواع مختلف دستگاه نوار نقاله

نوار نقاله یا تسمه نقاله چگونه کار می کند؟

نوار نقاله جزئی از سیستم‌های انتقال مواد در صنعت است. دستگاه نوار نقاله، که اغلب به نام تسمه نقاله شناخته می شود، با استفاده از دو یا چند قرقره  که گاهی اوقات به این قرقره ها درامز یا طبلک نیز گفته می شود ، کار می کند که به طور مداوم روی یک حلقه بسته، دور می زند. این کار با تعداد زیادی از قلاب ها، چرخ دنده ها، سطل ها و کمربند های لاستیکی پهن انجام می شود. سپس کمربند توسط یک سری غلتک ها در امتداد مسیر هدایت می شود.

انواع مختلف دستگاه نوار نقاله

انواع اصلی نوار نقاله ها عبارتند از:
نوار نقاله بارگیری
نوار نقاله ناودانی
نوار نقاله چرخشی
نوار نقاله غلتکی
نوار نقاله زنجیری
تسمه نقاله شیب دار
تسمه نقاله تسمه ای
نوار نقاله تسمه نقاله مغناطیسی
تسمه نقاله ثقلی
-تسمه‌های نقاله سیم دار بدون سیم عرضی

کانوایر لاستیکی با بستر غلتکی

سطح زیرین این نوع کانوایرها از غلطک هایی تشکیل شده است که برای مطابقت با نیازهای تولید مانند وزن یا سرعت مورد نیاز محصولاتی که در امتداد کانوایر حرکت می کنند انتخاب شده اند. لاستیک یا تسمه باربر نقاله که در این نوع کانوایرها استفاده می شوند، می توانند فقط از دو غلطک تشکیل شوند. با این حال ، با افزایش فاصله بین دو انتهای لاستیک کانوایر ، تعداد غلتک بیشتری برای حرکت کانوایر مورد نیاز خواهد بود.

علت نصب بستر غلتکی برای بارگیری محصولات با وزن مختلف بر روی کانوایر لاستیکی است. همچنین تخلیه بار یا بارگذاری در ابتدای کانوایر می تواند باعث شوک مکانیکی شود و به غلطک ها آسیب برساند.

از این کانوایرهای می توان برای بسته بندی ، مرتب سازی ، مونتاژ ، بازرسی و حمل وسایل استفاده کرد. از جمله کاربردهای رایج کانوایرهای بستر غلتکی دفاتر مرتب سازی پستی و سیستم های حمل چمدان فرودگاهی است.

از این پست هم دیدن فرمایید:الواتور چیست ؟ گاربرد آن

 

کانوایر تسمه تخت

کانوایر تسمه تخت یکی از رایج ترین سیستم های انتقال امروزی است که دربسیاری از خطوط تولیدی استفاده می شود. تسمه های لاستیکی تخت برای حمل و نقل داخلی ، یعنی حمل وسایل در یک مرکز مفید هستند. این نوع از تسمه نقاله از یک سری قرقره های برقی برای جابجایی یک کانوایر تخت مداوم استفاده می کنندکه می تواند از مواد طبیعی یا الیاف مصنوعی (مانند پلی استر ، نایلون) تشکیل شود.

از آنجایی که تسمه یا لاستیک این نوع کانوایر از جنس های مختلفی می توانند ساخته شوند ، این نوع کانوایر فوق العاده متنوع است. سیستم های کانوایری با تسمه تخت اغلب برای محیط های صنعتی ، خطوط شستشو و خطوط مونتاژ آهسته مناسب هستند.

کانوایر مدولار

در حالی که کانوایر مسطح از یک حلقه منفرد و مداوم از مواد استفاده می کنند ، سیستم های کانوایر مدولار از یک حلقه واحد ساخته شده از قطعات بی شماری به هم وصل شده تشکیل شده و معمولاً از جنس پلاستیک های سخت استفاده می کنند. این نوع کانوایرها برخلاف کانوایرهای لاستیکی و تسمه لاستیکی، می توانند به صورت جداگانه تعویض و جایگزین شوند. همچنین شستشوی آنها آسان تر است ، همچنین در برابر مواد تیز و ساینده مقاوم تر هستند. این امر باعث می شود کانوایرهای مدولار نسبت به همتایان خود ، تعمیرات و نگهداری آسان تری داشته باشند.

حتما بخوانید  خرید مستقیم نوار نقاله کوچک

کانوایرهای مدولار برای خطوط انتقال محصولات که از گوشه ها و محیط جانبی کارخانه ها حرکت می کنند مناسب هستند. در حقیقت ، آنها می توانند مستقیم حرکت کنند ، به گوشه ها بروند و دور بزنند و با استفاده از تنها یک موتور حرکت کنند. از لحاظ فنی ، انواع دیگر کانوایر ها نیز می توانند این قابلیت را داشته باشند، اما بایستی تغییرات پرهزینه ای روی آنها اعمال شود. کانوایرهای مدولار پلاستیکی همچنین به طراح اجازه طراحی سیستم های کانوایری خاص را می دهند. نمونه ای از این کانوایرها مدل هایی هستند که عرض آن ها متغیر هستند و مثلا از عرض پهن تر به باریک تر تغییر می کنند. از این نوع کانوایرها می توان برای حمل مواد غذایی استفاده کرد زیرا تمیز کردن آن بسیار آسان است.

کانوایر های پره دار

کانوایرهای پره دار (دارای مقسم های عمود بر صفحه کانوایر) در طرح های خود دارای دیواره های کوتاه عمودی به شکل مانع هستند. این شکافها می توانند محصولات را در سطوح شیبدار، ایمن نگه دارند. برای کاربردهای مختلف می توان ارتفاع این مقسم ها را کوتاه تر یا بلند تر کرد. این نوع پره ها در انتقال مواد ریز بسته بندی نشده مثل چای، تخمه و … مناسب هستند و به راحتی مواد را به موقعیت ارتفاعی بالاتر یا پایین تر منتقل میکنند. توزیع مناسب مواد در حد فاصل بین این پره ها از ویژگی های بارز این نوع کانوایر است.

کانوایر های منحنی شکل

این نوع کانوایرها از یک قاب خمیده برای حمل وسایل در گوشه و کنار ، ایجاد نقل و انتقالات سنگین یا به حداکثر رساندن فضای کف موجود استفاده می کنند. منحنی های این کانوایرها می توانند تا ۱۸۰ درجه چرخش کنند. کانوایر های منحنی بایستی در فرم دارای شعاع داخلی و خارجی متفاوت باشند تا بتوانند ساختار منحنی خود را در تمام طول کانوایر حفظ کنند.

کانوایرهای شیبدار کاهشی/ افزایشی

نوار نقاله های (کانوایرها) شیبدار برای حمل محصولات از بالابه پایین و یا به عکس مفید هستند. این سیستم ها می توانند همراه با پره های نصب شده روی آن ها برای انتقال محصولات به ارتفاعات مختلف در حالی که از افتادن آنها در خط جلوگیری می کنند استفاده شوند.