وبلاگ

سیستم نوار نقاله – تسمه نقاله ، نوار نقاله – صنعت کاران پیشرو

 

سیستم نوار نقاله

یک سیستم نقاله یک قطعه معمول از تجهیزات دستکاری مکانیکی است که مواد را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می کند. نوار نقاله ها به ویژه در زمینه حمل و نقل مواد سنگین و سنگین کاربرد دارند. سیستم های حمل و نقل اجازه می دهد تا حمل و نقل سریع و کارآمد برای انواع مختلفی از مواد، که آنها را در صنایع بارگیری و بسته بندی مواد بسیار محبوب است. آنها همچنین دارای کاربردهای مصرفی عمومی هستند، زیرا اغلب در سوپر مارکت ها و فرودگاه ها یافت می شوند و پایه نهایی تحویل مورد / کیسه را به مشتریان می دهند. بسیاری از انواع سیستم های حمل و نقل در دسترس هستند و با توجه به نیازهای مختلف صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. نوار نقاله های زنجیره ای (کف و سربار) نیز وجود دارد. نوار نقاله های زنجیره ای شامل تراک های محصور، I-Beam، خط کش، قدرت و رایگان و چرخ دستی های تحت فشار قرار می گیرند.

 

صنایع که از سیستم های نقاله استفاده می کنند

سیستم های حمل و نقل از طریق مزایای فراوانی که ارائه می دهند، در سراسر صنایع مختلف گسترده شده اند.

نوار نقاله قادر به حمل و نقل مواد از یک سطح به دیگری می باشد، که در صورت کار با نیروی انسانی، شدید و گران خواهد بود.
آنها می توانند تقریبا در هر جایی نصب شوند و بسیار محتاطانه تر از استفاده از لیفتراک یا ماشین دیگر برای انتقال مواد هستند.
آنها می توانند بارهای همه اشکال، اندازه ها و وزن ها را بارگذاری کنند. همچنین، بسیاری از ویژگی های ایمنی پیشرفته ای که به پیشگیری از حوادث کمک می کند.
انواع مختلفی برای سیستم های حمل و نقل وجود دارد که شامل سیستم های هیدرولیک، مکانیکی و کاملا اتوماتیک هستند که مجهز به نیازهای فردی می باشد.

سیستم های حمل و نقل معمولا در بسیاری از صنایع از جمله معدن، خودرو، کشاورزی، کامپیوتر، الکترونیک، پردازش مواد غذایی، هوا فضا، داروسازی، شیمیایی، بطری و تهیه، چاپ و تکمیل و بسته بندی استفاده می شود. اگرچه انواع مختلفی از مواد می توانند منتقل شوند، برخی از رایج ترین مواد غذایی شامل لوبیا و آجیل، بطری ها و قوطی ها، اجزاء خودرو، فلزات قراضه، قرص ها و پودر ها، چوب و مبلمان و خوراک دانه و خوراک دام هستند. بسیاری از عوامل در انتخاب دقیق یک سیستم نقاله اهمیت دارند. مهم است بدانیم که سیستم حمل و نقل قبل از استفاده استفاده می شود. بعضی از مناطق فردی که برای در نظر گرفتن مفید هستند، عملیات مورد نیاز حمل و نقل، مانند حمل و نقل، انباشت و مرتب سازی، اندازه مواد، وزن و شکل و موارد نقض بارگیری و بارگیری است.

مراقبت و نگهداری سیستم های نقاله

یک سیستم حمل و نقل اغلب موجب توانایی شرکت در دستیابی به موقع محصول محصول می شود. مراحل که یک شرکت می تواند برای اطمینان از انجام آن در حداکثر ظرفیت، شامل بازرسی های منظم و ممیزی سیستم، نظارت دقیق موتور و گیرنده ها، نگه داشتن قطعات اصلی موجود در انبار و آموزش مناسب پرسنل می باشد.

افزایش عمر مفید یک سیستم نقاله شامل موارد زیر می شود: انتخاب نوع نقاله مناسب، طراحی سیستم مناسب و توجه به شیوه های نگهداری منظم.

یک سیستم نقاله که به درستی طراحی شده است، طولانی مدت با نگهداری مناسب ادامه خواهد داشت. در اینجا شش مشکل بزرگترین مشکل برای سیستم های سرنشین دار از جمله منوریل های منفرد، نوار نقاله های محصور و نوار نقاله های قدرت و آزاد دیده می شود. سیستم های سیلندر سربار در برنامه های کاربردی متعدد از نمایشگاه های فروشگاه، خطوط مونتاژ برای نقاشی کردن و غیره استفاده می شود.

تنظیم ضعیف: این یک تنظیم ساده در بیشتر سیستم ها است، اما اغلب نادیده گرفته می شود. دستگاه پیاده سازی زنجیره ای تضمین می کند که زنجیره ای به محض خروج از واحد درایو تنگ می شود. همانطور که سایش اتفاق می افتد و زنجیره طول می کشد، برداشت تحت نیروی چشمه های آن گسترش می یابد. همانطور که آنها گسترش می یابند، نیروی بهار کمتر می شود و نفوذ آن اثر کمتری دارد. به سادگی فشرده کردن چشمه های ورودی و مشکل خود را دور می رود. عدم انجام این کار می تواند باعث افزایش زنجیره ای، مسدود شدن و سایش شدید در مسیر و زنجیره شود. تنظیم بارگیری نیز برای هر تسمه نقاله با استفاده از کمربندها به عنوان وسیله ای برای قدرت غلتک ها یا کمربندهای خود در حال حرکت است. با غلطک های کمربند محرک ضعیف، کمربند می تواند به واحد درایو چرخد ​​و آسیب برساند، یا حداقل کاهش قابل توجه یا از دست دادن عملکرد کامل ممکن است رخ دهد. در مورد نوار نقاله های تسمه ای، ضعیف شدن ممکن است سبب آسیب رسیدن به واحد موتور شود و یا کمربند را از طرف شاسی بیرون بیاورد.

کمبود روانکاری: زنجیرهای زنجیری به منظور کاهش اصطکاک نیاز به روانکاری دارند. اگر زنجیر روانکاری نکنید، زنجیر را بکشید که تجربیات درایو می تواند دو برابر شود. این باعث می شود که سیستم با اضافه کردن حفاظت مکانیکی یا الکتریکی بیش از حد آن، بیش از حد بارگیری شود. در نوار نقاله هایی که از طریق اجاق های داغ می روند، لجن ها می توانند به صورت دائمی باقی بمانند یا تنظیم شوند تا هر چند سیکل را روشن کنند.

آلودگی: رنگ، پودر، مایعات اسیدی یا قلیایی، مواد ساینده، مهره های شیشه ای، شات های فولادی و غیره می تواند موجب وخامت سریع مسیر و زنجیره شود. از هر شرکت تحمل کننده در مورد علت اصلی عدم تحمل بپرسید و آنها را به آلودگی اشاره کند. هنگامی که یک ماده خارجی در مسیر عبور یک یاطاق یا در مسیر فرود می آید، حفره سطح رخ می دهد و هنگامی که سطح به خطر افتاده باشد، سایش افزایش می یابد. سقف های ساختمان در اطراف نقاله های خود می تواند به جلوگیری از ورود آلاینده ها کمک کند. یا، با استفاده از یک فن ساده و ترتیب مجرای، سطح محصور را تحت فشار قرار دهید. آلودگی همچنین می تواند به کمربند ها (باعث لغزش، یا در مورد برخی از مواد زود هنگام لباس) و موتور خود را. از آنجا که موتورها می توانند مقدار قابل توجهی از حرارت تولید کنند، نگه داشتن سطح تمیز، یک روش تعمیر و نگهداری بدون تقریبا است که می تواند گرما را از گرد و غبار و سد به دام افتاده، که ممکن است منجر به فرسودگی موتور شود.

دست زدن به محصول: در سیستم های نقاله که ممکن است برای انواع وسیعی از محصولات مناسب مانند مراکز توزیع مناسب باشد، مهم است که هر محصول جدید قبل از اینکه از طریق تجهیزات حمل و نقل مواد استفاده شود قابل قبول است. جعبه هایی که بیش از حد کوچک، خیلی بزرگ، خیلی سنگین، خیلی سبک و یا خیلی بی دست و پا شکل هستند، ممکن است باعث نرسیدن و یا باعث مشکلات زیادی از جمله ترشحات، حمل بیش از حد در تجهیزات انتقال، اضافه بار موتور، شکستگی کمربند و یا آسیب دیگر شود از زمان جمع آوری مواردی که بین غلطک ها تکان خورد یا محصول آسیب دیده که برای دست زدن به مواد مورد استفاده قرار نگرفت، بیشتر ساعتهای انسان مصرف می کنند. اگر یک محصول مانند این موفق شود که آن را از طریق بسیاری از سیستم ها انجام دهد، سیستم مرتب سازی احتمالا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، باعث می شود که نتواند به درستی مکان هایی را که در آنها اختصاص داده می شود، قرار دهد. لازم به ذکر است که هر و هر کارتن در هر نقاله حمل می شود باید در شکل مناسب باشد و یا نشت، چرک، خرابی، و حوادث احتمالی و صدمات ممکن باشد.

قطار درایو: با وجود موارد فوق، شامل تنظیم ورودی، قسمت های دیگر قطار درایو باید در شکل مناسب نگهداری شود. حلقه های شکسته در یک لاین چانه، قسمت های پنوماتیک در خرابی و موتورهای کمکی نیز باید بررسی شود. از دست دادن قدرت حتی یک یا چند غلطک در یک نوار نقاله میتواند به معنای تفاوت بین تحویل مؤثر و به موقع و تناقضات تکراری است که میتواند به طور مستمر هزینه خرابی را کاهش دهد.

ردیابی کمربند کم یا زمان بندی: در یک سیستم که از کمربندهای کنترل دقیق مانند سیستم مرتب کننده استفاده می کند، بازرسی های منظم باید انجام شود که تمام کمربندها در هر زمان با سرعت مناسب حرکت می کنند. در حالی که معمولا یک رایانه این را با شاخص های موقعیت پالس کنترل می کند، هر کمربند غیر کنترل شده باید نظارت شود تا اطمینان حاصل شود و احتمال وقوع مشکلات را کاهش دهد. زمانبندی برای هر وسیله ای است که دستور داده شده است دقیقا اندازه گیری از موارد مهم است، مانند یک ادغام که در آن یک جعبه را از تمام خطوط در یک زمان می کشد. اگر کسی نگران باشد، محصول محصول را مختل می کند و عملکرد را مختل می کند. زمانبندی مهم است هر کجا که یک نوار نقاله باید “مسیر” را از جایی که یک جعبه است، یا عملیات نامناسب نتیجه بگیرد.

از آن جایی که یک سیستم نقاله حیاتی در توانایی شرکت برای انتقال محصولات خود به موقع است، هر گونه خرابکاری عملیات می تواند پرهزینه باشد. بیشترین خرابی را می توان با در نظر گرفتن مراحل برای اطمینان از عملکرد سیستم در حداکثر عملکرد، از جمله بازرسی های منظم، نظارت دقیق موتور و گیرنده ها، نگه داشتن قطعات اصلی در انبار و آموزش مناسب پرسنل، اجتناب کنید.

مواد مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم در برابر استفاده در سیستم های نقاله

 

سیستم های نوار نقاله نیاز به مواد مناسب برای جابجایی بارهای سنگین و مقاومت در برابر سایش را در طول زمان نگه دارید بدون اینکه به علت تغییر شکل پذیرفته شوند. در مواردی که کنترل استاتیک یک فاکتور است، مواد ویژه ای طراحی شده اند که هزینه های الکتریکی را تخلیه یا انجام دهند. نمونه هایی از مواد

دست زدن به نوار نقاله عبارتند از UHMW، نایلون، نایلاترون NSM، HDPE، Tivar، Tivar ESd و Polyurethane

رشد سیستم های نقاله در صنایع مختلف

با توجه به رشد، سازندگان مواد و سیستم های حمل و نقل در معرض بیشترین قرار گرفتن در صنایع مانند خودرو، داروسازی، بسته بندی و گیاهان تولیدی مختلف قرار می گیرند. نقاله های قابل حمل نیز به سرعت در بخش ساخت و ساز رشد می کنند و تا سال ۲۰۱۴ نرخ خرید برای سیستم های نقاله در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا احتمالا بیشتر رشد خواهد کرد. انواع متداول ترین انواع نقاله ها عبارتند از: نوار نقاله غلتکی خط، نوار نقاله های زنجیری و تسمه نقاله در کارخانجات بسته بندی و کارخانه های صنعتی که در آنها معمولا به پایان رسید و نظارت بر محصول حمل می شود. بخشهای تجاری و مدنی به طور فزایندهای حمل و نقل را در فرودگاهها، مراکز خرید و غیره وارد میکنند.

 

حتما بخوانید  نوار نقاله چیست؟ توضیحات کامل در مورد آن

انواع سیستم های نقاله

نوار نقاله جاذب
نوار نقاله اسکیت چرخ تراکم
تسمه نقاله
نوار نقاله های سیم مش
نوار نقاله تسمه نقاله
نوار نقاله سطل
نوار نقاله انعطاف پذیر
نوار نقاله عمودی
نوار نقاله های مارپیچ
نوار نقاله ارتعاشی
نوار نقاله پنوماتیک
نقاله های مکانیکی
سیستم های وسایل نقلیه الکتریکی
نوار نقاله غلتکی زندگی راننده تسمه
نوار نقاله غلتکی خطوط
نوار نقاله زنجیر
نوار نقاله پیچ یا نوار نقاله
نوار نقاله غلتکی رانندگی زنجیره ای
نوار نقاله های I-beam بالای سر
نوار نقاله ضد گرد و غبار
نوار نقاله های دارویی
نقاله های خودرو
نوار نقاله زمینی

سیستم های نقاله پنوماتیک

هر سیستم پنوماتیک از لوله ها یا کانال ها به نام خطوط حمل و نقل استفاده می کند که ترکیبی از مواد و جریان هوا را حمل می کنند. این مواد مواد پودری جریان آزاد مانند سیمان و خاکستر پرواز می کنند. محصولات با فشار هوا از طریق لوله ها منتقل می شوند. نوار نقاله پنوماتیک یا سیستم حامل یا سیستم فاز رقیق است؛ سیستم های حمل و نقل به سادگی آیتم ها را از یک نقطه ورود به یک نقطه خروجی، مانند لوله های پنوماتیک مبادله پول که در پنجره درایو بانک استفاده می شود، فشار می دهد. سیستم های فاز تخلیه از فشار فشاری برای هدایت مواد از طریق نقاط ورود و خروج مختلف استفاده می کنند. برای تولید جریان هوا می توان از کمپرسور هوا یا دمنده استفاده کرد. سه سیستم مورد استفاده برای تولید جریان هوای با سرعت بالا عبارتند از:

سیستم های ساکشن یا خلاء، با استفاده از یک خلاء ایجاد شده در خط لوله برای رساندن مواد با هوا اطراف. سیستم عمل در فشار کم، که عملا ۰٫۴-۰٫۵ آمپر در زیر فضای، و به طور عمده برای انتقال مواد آزاد جریان آزاد استفاده می شود.
سیستم های نوع فشار، که در آن فشار مثبت برای فشار دادن مواد از یک نقطه به بعد استفاده می شود. سیستم ایده آل برای انتقال مواد از یک نقطه بارگیری به تعداد نقاط تخلیه است. این عمل با فشار ۶ atm و به سمت بالا انجام می شود.
سیستم های ترکیبی که در آن یک سیستم مکش برای انتقال مواد از تعدادی از نقاط بارگیری استفاده می شود و یک سیستم فشار برای تحویل آن به تعدادی نقاط تخلیه استفاده می شود.

 

نقاله های مکانیکی

نقاله های مکانیکی دارای یک طراحی لوله ای هستند که در آن مونتاژ کابل، با دیسک های پلی اورتان به طور مساوی فاصله، با سرعت بالا حرکت می کند. مونتاژ کابل در هر ستون و هر انتهای نوار نقاله به طور خاص طراحی شده است. عمل مونتاژ کابل که با سرعت بالا حرکت می کند جریان هوا را با همان سرعت جریان می دهد. همانطور که مواد به جریان هوای گرم تغذیه می شود، آن را مایع می شود و به خروجی منتقل می شود که در آن از طریق سانتریفیوژ خارج می شود. تمام انتقال در یک سیستم لوله کاملا مهر و موم شده انجام می شود که بدون حتی گرد و غبار شدن پودر، انتقال بدون گرد و غبار را تضمین می کند. به علت قابلیت انتقال کامل تسمه نقاله آئرو مکانیکی برای اکثر برنامه ها لازم نیست. برای جلوگیری از آلودگی متقابل محصول، اغلب کافی است که صرفه جویی در نوار نقاله را با مقدار کمتری از مواد انجام دهید. دریچه های تمیز کردن / بازرسی ایمنی متصل می توانند به لوله های حمل و نقل و محفظه های زنجیری متصل شوند. علاوه بر این، نوار نقاله های مکانیکی آئرو با درب های شستشو و تخلیه می تواند با آب و یا یک مایع تمیز تمیز شود. استفاده های متداول برای نوار نقاله های مکانیکی انتقال مواد تشکیل دهنده مواد غذایی و محصولات صنایع شیمیایی ساینده یا خورنده است.

سیستم های نوار نقاله ارتعاشی

یک نوار نقاله ارتعاشی یک ماشین با سطح انتقال جامد است که در طرف آن به شکل یک چاه درآمده است. آنها به طور گسترده در برنامه های کاربردی غذایی استفاده می شود برای انتقال مواد جامد فله  که در آن بهداشت، کاهش و نگهداری کم ضروری است. نوار نقاله های ارتعاشی برای محیط های خشن، بسیار گرم، کثیف و خورنده نیز مناسب هستند. آنها می توانند مورد استفاده قرار گیرد برای انتقال قطعات فلزی تازه که ممکن است تا ۱۵۰۰ درجه فارنهایت (۸۲۰ درجه سانتیگراد) برسد. با توجه به ماهیت ثابت کانتینر های حمل و نقل، ویبره های نقاله نیز می توانند وظایفی نظیر مرتب سازی، غربالگری، طبقه بندی و ارزیابی قطعات را انجام دهند. نوار نقاله های ارتعاشی برای انتقال مواد در زاویه بیش از ۴۵ درجه از افق با استفاده از اشکال پانچ ویژه ساخته شده است. تابه های تخت بیشتر مواد را در ۵ درجه از خط افقی به سمت پایین حرکت می دهند.

سیستم های نوار نقاله انعطاف پذیر

نوار نقاله انعطاف پذیر بر پایه یک پرتو نوار نقاله در آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ است، با ریل های کشویی اصطکاک پایین هدایت یک زنجیره چند پلاستیکی پلاستیکی. محصولاتی که باید حمل شوند به طور مستقیم بر روی نوار نقاله و یا بر روی پالت / حامل حمل می شود. این نوار نقاله ها می توانند در اطراف موانع کار کنند و خطوط تولید را ادامه می دهند. آنها در سطوح مختلف ساخته شده اند و می توانند در محیط های مختلف کار کنند. آنها در بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی جعبه، و صنایع دارویی، بلکه در فروشگاه های خرده فروشی مانند Wal-Mart و Kmart استفاده می شود.

سیستم های نوار نقاله عمودی و نوار نقاله مارپیچی

نوار نقاله عمودی – همچنین معمولا به عنوان آسانسور حمل و نقل و بالابر مواد اشاره می شود – سیستم های نقاله استفاده می شود برای بالا بردن یا کاهش مواد به سطوح مختلف یک تاسیسات در طول فرایند دست زدن به. نمونه هایی از این نوار نقاله ها در فرآیند مونتاژ صنعتی عبارتند از انتقال مواد به طبقه های مختلف. در حالی که حمل آسانسور مشابه است، نوار نقاله عمودی برای حمل و نقل افراد، تنها مواد مجهز نیست.

حمل و نقل عمودی آسانسور حاوی دو نوار نقاله موازی مجاور برای حرکت همزمان به سمت مجاور سطوح مجاور نقاله های موازی است. یکی از نوار نقاله ها به طور معمول برای حمل و نقل مواد غذایی فله ای (تابه) از هم جدا شده اند. نوار نقاله های دوگانه در جهت مخالف چرخانده می شوند، اما از یک جعبه دنده استفاده می شود تا سرعت کمربند را تضمین کند. یکی از نقاله ها به سمت نوار نقاله دیگر به جهت چرخش نوار نقاله متصل به محور از نوار نقاله باقی مانده برای دسترسی به سطوح روباز نوار نقاله موازی متصل است. [۴] نوار نقاله بالابر عمودی می تواند به صورت دستی یا به صورت خودکار بارگیری و کنترل شود. [۵] تقریبا تمام نوار نقاله های عمودی می توانند به طور سیستماتیک با نوار نقاله های افقی متصل شوند، چرا که هر دو این سیستم های نقاله در کنار هم کار می کنند تا یک خط مونتاژ مواد انعطاف پذیر تولید کنند.

در مقایسه با نوار نقاله های عمودی، نوار نقاله مارپیچی مواد را به سطوح مختلف یک تسهیل افزایش می دهد و مواد را پایین می آورد. در مقابل، نوار نقاله مارپیچی قادر است بارهای مواد را در جریان پیوسته حمل کند. صنایع که نیاز به خروجی بالاتری از مواد – مواد غذایی و نوشیدنی، بسته بندی مورد تقاضا، داروها – به طور معمول این نوار نقاله ها را به سیستم های خود متصل می کنند بیش از نوار نقاله های عمودی استاندارد به دلیل توانایی آنها در تسهیل تولید بالا. بسیاری از نوار نقاله های مارپیچی نیز دارای زاویه پایین تر یا کاهش (۱۱ درجه یا کمتر) برای جلوگیری از کشیدن و افتادگی در طول عملیات هستند.
نوار نقاله عمودی با چنگال

همانند نوار نقاله مارپیچی نیز یک نوار نقاله عمودی است که از چنگال استفاده می کند قادر است بارهای مواد را در جریان پیوسته حمل کند. با استفاده از این چنگال، بار می تواند از یک نوار نقاله افقی گرفته شده و بر روی یک نوار نقاله افقی دیگر در سطح دیگری قرار گیرد. با اضافه کردن چنگال های بیشتر، می توان محصولات بیشتری را در همان زمان برداشت. نوار نقاله های معمولی عمودی دارای محدودیت هایی هستند که ورودی و خروجی بارهای مواد باید به همان جهت باشد. با استفاده از چنگال، ترکیبات مختلفی از سطوح مختلف ورودی و خروجی در جهات مختلف ممکن است. یک نوار نقاله عمودی با چنگال می تواند حتی به عنوان یک مرتب ساز عمودی استفاده شود. در مقایسه با یک نوار نقاله مارپیچی یک نوار نقاله عمودی – با یا بدون چنگال – فضای کمتری را اشغال می کند.

نوار نقاله غلتکی سنگین

نوار نقاله غلتکی سنگین برای انتقال اقلام که حداقل ۵۰۰ پوند (۲۳۰ کیلوگرم) است استفاده می شود. این نوع از نوار نقاله باعث می شود که چنین تجهیزات سنگین / محصولات راحت تر و موثرتر باشد. بسیاری از نوار نقاله های غلتکی سنگین می توانند تا سرعت ۷۵ فوت در دقیقه (۲۳ متر در دقیقه) حرکت کنند.

دیگر انواع نوار نقاله غلتکی سنگین عبارتند از نوار نقاله غلتکی، زنجیره ای رانندگی زندگی غلتکی نوار نقاله، نوار نقاله انبار پالت، نوار نقاله زنجیره ای چند ردیف، و انتقال زنجیر و غلتک.

نوار نقاله غلتکی بسیار آسان برای استفاده است و در بسیاری از انواع مختلف از صنایع مانند خودرو و خرده فروشی استفاده می شود.

نوار نقاله غلتکی برای رانندگی زنجیره ای برای دست زدن به مواد تک یا دو طرفه استفاده می شود. بارهای سنگین بزرگ توسط نوار نقاله های غلتکی زندگی زنجیره ای هدایت می شوند.

نوار نقاله انباشت پالت از یک کلاچ مکانیکی استفاده می شود. این به جای قطعات جداگانه و کنترل شده از نقاله ها استفاده می شود.

نوار نقاله های زنجیره ای چند رشته برای زنجیرهای غلتکی دوگانه استفاده می شود. محصولاتی که نمی توانند بر روی نوار نقاله های غلتکی سقوط کنند می توانند توسط یک نوار نقاله زنجیره ای چند ردیف منتقل شوند.

نوار نقاله های زنجیره ای و غلتکی از دو یا چند شاخه ای از نوار نقاله زنجیر دوقلو ساخته شده در یک نوار نقاله غلتکی خطی زنجیره ای هستند. این ها زیر بار باران می شکنند و بار را از نوار نقاله می برند.